Halvtid!

Idag är har jag gått 20 fulla veckor och kliver in i vecka 21 (20+0) beroende på hur man räknar eftersom alla räknar, skriver och säger olika.. Men hur man än säger så har halva tiden av graviditeten gått! Vi är på dag 141 av 280 dagar..

Hur mår jag då?
Illamåendet är väldigt mycket bättre! Matlusten är ju inte helt hundra men det behöver den ju inte vara heller..
Yrsel och trötthet är vissa dagar väldigt påtagligt men andra dagar känner jag mig pigg & glad!
Blödningarna är som bortblåsta sen ett tag tillbaka!

Däremot har jag fått foglossningar som pinar mig dygnet runt :(
Hade inget sånt när jag väntade Thea & jag hade inte kunnat föreställa mig hur jobbigt det kunde vara..
Känns som mina ben inte vill fungera riktigt ibland, känns som jag behöver halta när jag går, gör skitont när jag ska klä på mig eller ta på mig skor osv när man ska försöka böja sig, nattetid vaknar jag varje gång jag ska vända på mig för det gör såå ONT! Pensionär vid 23 års ålder?

Samtidigt så vill man försöka röra lite på sig under graviditeten för man vill ju inte bli ett fläskberg precis.. Så någon dag har jag gått en liten promenad och vissa dagar cyklat till dagis.. Men det är inget jag kommer fortsätta med iallafall för smärtorna är inte värd nyttan mot några grams fettförbränning..

Ringde till barnmorskan nu på morgonen för att höra om det finns några tips & råd om vad man kan göra..
Hon sa ungefär att jag ska sitta stilla så mycket som jag möjligvis kan, be nån annan hämta och lämna Thea på dagis så jag slipper ge mig ut (?), så boka hon in mig på en läkartid & gav mig numret till sjukgymnastiken för det ska finnas nåt bälte oså hos dom som man kan låna..
Jag frågade om foglossningarna kunde bli bättre om jag vila oså med tanke på att det ändå är 20 veckor kvar av graviditeten, men nä.. den risken fanns tydligen inte utan har man fått foglossningar så blir dom tyvärr oftast kvar tills slutet!
Och nej, jag kommer inte be nån annan hämta & lämna Thea för att jag ska sitta inne & inte göra nåt.. Däremot kommer jag vara lat och fortsätta ta bilen trotts att det är nära..

Vilken negativ blogg dehär blev! Bara massa klagomål från början på mitt dåliga mående på olika sätt..
Men allt är faktiskt inte bara dåligt! Magen är jättemysig nu, lagom liten kula med full aktivitet :)
Känns så häftigt alltihop, dom mysiga stunderna när man ligger & känner sparkarna i magen gör ju att all smärta & allt dåligt mående känns som bortblåst för stunden..
Dessutom så är jag väldigt glad att jag delar dethär tillsammans med världens underbaraste som faktiskt gör allt för att muntra upp mig! ♥

// Mamma Ruu

Kommentarer
Postat av: Madelene

Vad tråkigt med foglossningarna! Jag hade precis likadant när jag väntade minna. Hade ett bälte ett tag, men orkade inte med det eftersom jag var tvungen att ta bort det 50 ggr per dag när jag skulle på toan... Men några tips som jag tyckte hjälpte: Värmekudde, tänka ergonomiskt, inte ligga plant på rygg. Alla rörelser som är ojämna i kroppen, som att gå i och ur bilen, bära tungt meden arm, gå i trappor. Allt det var saker jag gjorde i arbetet jag hade då, och det gjorde as-ont. Höll väl ut lite väl länge, för jag hade ont länge efter förlossningen oxå... oj vad långt det blev nu...

2011-05-30 @ 19:16:49
URL: http://snudigastistan.blogg.se/
Postat av: Sofie -Mamma till de två små

Så är det att vara gravid ju. Man får lov att vara lite gnällig och lite lat. :)

HOppas foglossningen inte blir värre.. Svårt nog att orka med stora barnet även utan gravidkrämpor ju :)

2011-06-05 @ 22:34:58
URL: http://lillgarden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0